loading...
کانون مداحان و شاعران شهرستان امیدیه
علی اصغررئیسی بازدید : 28 سه شنبه 28 خرداد 1392 نظرات (0)

 

مصطفی خورسندی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «یقینا نوکران امام حسین (ع) در عرصه برگزاری مراسم عزاداری اهل بیت (ع) به عنوان پیام‌آوران کربلا و بازوان نظام وضعیت و مسوولیت بسیار سنگینی دارند» گفت: در هر صورت شعور و محبتی از ناحیه امام حسین (ع) در میان مردم موجود است که باید هم در زمینه رساندن آن به شعور اهل بیتی توجه شود و هم اینکه به مباحث عاطفی آن توجه لازم شود.

وی گفت: گاهی اوقات شنیده می‌شود که باید صرفا به مباحث استدلالی و عقلی توجه شود و اصلا به مباحث عاطفی توجهی نشود در حالی که گاهی اوقات با طرح مباحث عاطفی کاری می‌کنند که مباحث عقلی قادر به انجام آن نیستند.

رییس کانون مداحان کشور گفت: شهدای ما همه در هیئات و جلسات دینی پرورش یافته‌اند و بر اساس همین آموزه‌هایی که در اینگونه جلسات آموخته‌اند به سوی شهادت رفته‌اند، بنابراین ذاکران امام حسین (ع) باید هم به طرح مباحث عاطفی،‌ روحی و روانی و هم طرح مباحث عقلانی و استدلالی در حوزه فرهنگ عاشورا توجه کنند و نباید هیچ کدام از این دو بعد را مورد غفلت قرار دهند و بدانند که هر دوی آنها در جایگاه خود بسیار مهم هستند.

خورسندی با بیان این‌که «بنابر گفته مقام معظم رهبری،‌ ذاکر امام حسین (ع) یک معلم است» گفت: پس ما باید ببینیم که ذاکران امام حسین (ع) به عنوان معلمان چه درسی به مستعمین خود می‌آموزند.

وی افزود: درسی که ذاکران اهل بیت (ع) باید به مخاطبان خود بیاموزند درس ایثار، شهادت،‌ از خود گذشتگی، امید و مبارزه با مشکلات و معضلاتی است که شاید ما بعضا با آن روبرو باشیم و بدانیم که آنگاه که با این دروس آشنا شدیم رفتار و نگاه ما مصداقی از "ما رایت الاجمیلا" خواهد بود، زیرا پس از آموختن این دروس در مسیر حق گام خواهیم برداشت.

رییس کانون مداحان کشور گفت: در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری بسیار بر خواندن اشعاری که حاوی محتوای پندگونه باشند از سوی ذاکران اهل بیت (ع) تاکید کرده‌اند و به همین خاطر این نیاز وجود دارد که ذاکران اهل بیت (ع) به این موضوع توجه داشته باشند و اشعارشان حاوی پند و پیام مناسبی باشد.

خورسندی با بیان این‌که «امام حسین (ع) در آغاز حرکت خود برای قیام‌شان می‌فرمایند که "من برای احیای دین جدم و امر به معروف و نهی از منکر این حرکت را آغازکرده‌ام"» ادامه داد: بنابراین ما نیز باید نسبت به احیای امر به معروف و نهی از منکر اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی افزود: گاهی انسان احساس می‌کند که هدف امام حسین (ع) از خود آن حضرت مظلوم‌تر است و در این عرصه ما باید تلاش کنیم که نه تنها به اجرای امر به معروف و نهی از منکر، بلکه به احیای آن بپردازیم تا بر این اساس مردم اگر نکته مثبتی پیرامون خود دیدند از آن تشکر کرده و اگر نکته منفی دیدند نسبت به آن تذکر بدهند.

رییس کانون مداحان کشور گفت: در برخی مواقع لازم است که از سوی مردم در زمینه فعالیت هیئات مذهبی تذکری داده شود که می‌توان به ایجاد سد معبر و ترافیک و نیز ریختن زباله در اطراف هیات‌ها و ایجاد مزاحمت صوتی برای مردم اشاره کرد که این‌ها مواردی از منکرات اجتماعی را شامل می‌شوند و یا در مورد اقامه نماز اول وقت باید از سوی مردم تذکری نسبت به آنها داده شود و در این زمینه وظیفه آنان تنها تذکر لسانی است.

خورسندی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی کانون مداحان نظارتی بر فعالیت ذاکران اهل بیت (ع) صورت می‌گیرد یا خیر؟ اظهار کرد: این کانون نزدیک به دو سال است که کار خود را آغاز کرده است و هنوز به آن چیزی که مدنظرمان است نرسیده‌ایم، ولی یقینا سازمان تبلیغات اسلامی سلسله مباحثی را به وسیله دفاتر خود در سراسر کشور به آنان ابلاغ کرده است.

وی با بیان این‌که «در جلساتی که خود من در آنها حضور داشتم نیز سعی کرده‌ام مواردی که گفته شد را نیز به مداحان اهل بیت (ع) متذکر شوم» در پاسخ به این‌که این تذکرات چه مواردی بوده است؟ گفت: در حال حاضر مورد خاصی که بخواهم بگویم به صورت مکتوب ابلاغ کرده باشیم نبوده است، ولی سازمان تبلیغات اسلامی در همایش‌هایی که در سراسر کشور برای هیئات مذهبی برگزار می‌کند دستورالعملی را در این زمینه به آنان ابلاغ کرده است.

رییس کانون مداحان کشور در پاسخ به این سوال که در برخی از مجالس جهت خواندن اشعار از سبک و ریتمی غیرمتعارف استفاده می‌شود، موضع شما در این باره چیست؟ گفت: من اصلا این موضوع را قبول ندارم. شاید این موضوع امکان وقوع داشته باشد و از بین 52 هزار مداحی که در سراسر کشور شناسایی کرده‌ایم، ممکن است تعداد کمی این موضوع را رعایت نکنند.

خورسندی گفت: باید کار درستی که از سوی 52 هزار مداح در سراسر کشور صورت می‌گیرد را دیده و اگر هم یک مداح خطایی را ندانسته انجام داده است به وسیله بزرگان جامعه مداحی به وی تذکر دهیم.

وی اظهار کرد: به هر ترتیب به نظر من باید یک مجموعه‌ای از بزرگان جامعه مداح در قالب کمیته‌ای گرد هم آیند تا در آن اگر مداحی خطایی کرد از وی دعوت کنند و ابتدا از این مداح تشکر کنند که توانسته است تعداد قابل توجهی از جمعیت جوان کشور را جذب مراسم عزاداری کند و اگر هم در انجام جزئی از برنامه اشتباه کرده است به وی تذکر دهند.

رییس کانون مداحان کشور گفت: ما باید بدانیم که برخی از این افرادی که این مباحث در موردشان مطرح می‌شود جوان هستند و شاید واقعا نمی‌دانند که این شکل از مداحی به نوعی شبیه ترانه است.

خورسندی گفت: بعضی از ذاکران امام حسین (ع) در عمرشان حتی یک آهنگ و ترانه گوش نکرده‌اند و خود من نیز تا به این سن رسیده‌ام چه قبل و چه بعد از انقلاب یک ترانه گوش نکرده‌ام و گاهی خود من نیز یک اثری را که شبیه به ترانه است، تشخیص نمی‌دهم.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اینگونه فهمیده می‌شود که برخی از مداحان تحت تشکل‌هایی که برای جامعه مداح تشکیل می‌شوند قرار نمی‌گیرند حال تکلیف آنان چیست؟ گفت: وظیفه ما این است که تنها تذکر دهیم البته من مداح جوانی را که نسبت به پیر و پیشکسوت خود احترام قائل نباشد را نمی‌شناسم.

رییس کانون مداحان کشور ادامه داد: به همین دلیل است که می‌گویم پیشکسوتان ما کنار هم قرار گیرند و مجموعه‌ای را جهت تذکر خطاهای احتمالی جامعه مداح تشکیل دهند.

خورسندی گفت: من بسیار به مداحان جوان‌مان خوشبین هستم، بسیار دوستشان دارم و همچنین بسیار به آنان اعتقاد دارم و می‌گویم که آنان در جذب جوانان به اباعبدالله‌الحسین (ع) موفق بوده‌اند و شاید یک اشکال جزئی نیز در خواندنشان وجود داشته باشد که آن نیز رفع خواهد شد.

رییس کانون مداحان کشور افزود: ما باید فرهنگ‌مان را قوی کنیم و برای جامعه مداح نیز دوره‌های آموزشی بگذاریم و به آنها نیز کمک کنیم و اگر اشتباهی هم کردند دعوت‌شان کرده و اشتباهاتشان را تذکر دهیم.

وی ادامه داد: نوکر امام حسین (ع) عناد ندارد و دشمن نیست و اگر به کار اشتباه خود ادامه داد لازم است که ما با وی برخورد کنیم، ولی اینکه چه کسی باید چنین کاری بکند هنوز در ساختار موجود این مورد تعریف نشده است.

رییس کانون مداحان کشور در پاسخ به این سوال که به هر ترتیب آیا تشکیل مجموعه‌ای جهت رسیدگی به برخی از اشتباهات و تخلفات احتمالی مداحان لازم نیست؟ گفت: لزومش را حس می‌کنم، اما در حال حاضر خیر. و هم‌اکنون فقط ما یک تذکر لسانی لازم داریم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 116
  • بازدید کلی : 2,466
  • کدهای اختصاصی


    ساخت فلش مديا پلير
    پیج رنک گوگل
    کد متن چشمک زن
    حاج حمیدعکسی زاده
    آپلود عکس